117. Velká pardubická na letišti Pardubice
117. Velká pardubická na letišti Pardubice!
Pomalu se již stává tradicí, že při každoročním dostihovém svátku můžeme na letišti Pardubice zaznamenat čilý ruch. Objevují se tu menší letadla a také vrtulníky. Letos to ale bylo opravdu vyjímečné a to díky dvěma VIP návštěvám.
Návštěvou číslo jedna se stala anglická princezna Anna, dcera Alžběty II. Pro nás největším potěšení bylo, že nevyužila služeb ČD ani ČSAD a do Pardubic si přiletěla královským speciálem – British Aerospace BAe-146 CC2. Přesnost s jakou tento speciál přiletěl byla až zarážející – opravdu přesně ve 13:00 (jak bylo očekáváno) letadlo zabrzdilo na stojánce! K letadlu se ihned sjela kolona luxusních vozidel, ochranky, policie a také vozidlo rychlé záchranné služby….standartní VIP služby J. Po hodinové přestávce letoun přelétl do Prahy-Ruzyňě. O tom, že kluci od RAF mají tento stroj pevně v rukou nás přesvědčili při odletu – ihned po odlepení zatáhli podvozek a drželi se pěkně při zemi v low-pass letu a nabírali rychlost, aby poté mohli efektivně přitáhnout „berany“ pěkně k tělu a převést letadlo ve značně stoupavý let. Po ztrátě rychlosti hnedle zatáčka doprava i dále směr LKPR.
Honzovy foto:
Něco o speciálu RAF
Královský speciál BAe-146 (ZE700) je doma na základně RAF Northolt, západně od Londýna. Létá u 32. Royal Sqadron, která je určena výhradně pro přepravu členů Královské famílie a významných anglických ouředníku. 32. Sqadron celkem disponuje 2ks BAe-146, 3ks Agusta A109 a 6ks BAe-125 – což je pěkná flotila. Z pochopitelných důvodu je letadlo (ZE700) pěkně ověšeno všelijakými přídavky – senzory, antény a další ochranné zařízení….aby žádná raketa nedosáhla svého cíle. Bohužel žádné podrobnosti o tomto speciálním vybavení letounu se nám nepodařilo získat.
VIP dvojkou se stal premiér M. Topolánek respektivě jeho speciál v podání našeho armádního Airbusu A319. Speciál si pro Topolánka přiletěl ze základny dopravního letectva Prahy-Kbely před třetí hodinou odpolední. Premiér poté z Pardubic letěl non-stop letem do New Yorku. Jen tak pro zajímavost trasa Pardubice-New York (JFK) je vzdušnou čarou dlouhá 6667km!!! Dolet A319 v normální konfiguraci je „pouze“ 3700km (124 cestujících). Pro tyto případy se nechají do nákladového prostoru namontovat přídavné palivové nádrže a tak dolet letounu výrazně vzroste (uvádí se 8890km…s 43 cestujícími). Při cestovní rychlosti cca 850km/h se tedy tato trať nechá uletět zhruba za 8 hodin.
Během dne také došlo k nemilé události. Jeden vyhlídkový Metasokol letící z Chrudimi na sever totiž porušil omezený prostor nad dostihovým závodištěm – kde byl ten den zákaz létání. Pilot Metasokolu měl jakési problémy s rádiem (neslyšel a nereagoval na výzvy z věže) a tak si nerušeně přelétl závodiště. Po navázání spojení mezi letadlem a TWR bylo na frekvenci pěkně rušno! Řídící letového provozu pilotovi patřičně a důsledně vysvětlit co provedl. Když to řekneme vlastními slovy: pilot mohl po přistání postavit na kafe pro vyšetřovací komisi z Úřadu civilního letectví a pravděpodobně si dá přestávku v létání… Být lepší předletové přípravy, mohl si pilot ušetři tento malér…. ale ze země a od rádia se nám to říká lehce – nuže doufejme, že to nebude zas tak horké a všichni se nějak domluví.
Celkově sečteno podtrženo se nám během dostihové říjnové neděle sešlo toto:
1 – Bae-146 RAF – princezna Anna na Velkou pardubickou
2 – Airbus 319 CAF – Topolánek do New-Yorku
3 – Mi-8 CAF – večerní odlet L. Klausové spolu s princeznou Annou do PRG
4 – Bell-412 Policie ČR – součinnost s pozemní policií v průběhu Velké pardubické
5 – As-355 DSA – návštěvníci z Brna na Velkou pardubickou
6 – Piper-32 – návštěvníci na Velkou pardubickou
7 – Cessna 550 – návštěvníci na Velkou pardubickou
8 – Boeing 737 Air Union – pravidelný charter z Moskvy
9 – Boeing 737 Transaero – pravidelná linka z Moskvy
10 – Boeing 737 Atlant Soyuz – pravidelný charter z Moskvy
11 – Boeing 737 Pulkovo – pravidelný charter z Petrohradu
12 – Tupolev 154 Russia – pravidelný charter z Moskvy
Radimovy foto: